„Bicie, czas z tym skończyć”

autor: dodorema/Shutterstock.com wykorzystane: Dziennik onlineBicie dzieci to wyraz frustracji i braku cierpliwości dorosłych. Lanie i klapsy to nie jest dobra metoda wychowawcza. Przemoc zawsze ma negatywne skutki. A stopień społecznej akceptacji dla stosowania przemocy wobec nieletnich jest nadal duży. By temu przeciwdziałać Rzecznika Praw Dziecka zainaugurował kolejną kampanię: Bicie, czas z tym skończyć„.

Data inauguracji nie jest przypadkowa – każdego 19 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy Wobec Dzieci, zaś 20 listopada – Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka.

Chodzi o nagłośnienie problemu przemocy wobec dzieci i zmianę postaw przez obniżenie poziomu aprobaty dla jakichkolwiek form bicia dzieci [vide wpis Klaps to nie przemoc… (?!) z 22.11.15 r.] – potrzebna jest szeroka edukacja na temat przemocy w wychowaniu i o prawach dzieci, bowiem w świadomości społecznej Polaków informacja o prawnym zakazie stosowania bicia dzieci jest słabo osadzona.

- Jeśli ktoś uderzy dorosłego, mówimy o napaści, kiedy ktoś uderzy zwierzę, mówimy o barbarzyństwie, a kiedy ktoś uderzy dziecko, czasami tłumaczymy, że to dla jego dobra – zwraca uwagę Rzecznik Praw Dziecka i dodaje, że … stosowanie przemocy jest wyrazem bezsilności tego, kto ją stosuje; braku kompetencji wychowawczych i rodzicielskich. Trzeba to zmieniać.

Obecna kampania wychodzi na przeciw temu zapotrzebowaniu. Winna wbić nawet do rycerskich łbów, że bicie dzieci ma różnorakie, ale zawsze złe konsekwencje – nie tylko w postaci obrażeń fizycznych, ale także – a może przede wszystkim – skutków psychicznych, krótko- i długofalowych. Następstwa psychiczne – behawioralne, poznawcze, emocjonalne i społeczne mogą objawiać się stosunkowo szybko w bezpośrednim funkcjonowaniu dziecka, jak i po dłuższym czasie, często już w dorosłym życiu. Doświadczanie przemocy i zagrożenia ze strony najbliższych w dzieciństwie wykształca w psychice człowieka postawę odbierania świata jako wrogiego i interpretowania zachowań innych osób jako atakujących.

Kampania: Bicie, czas z tym skończyć, jest kontynuacją poprzedniej kampanii też dotyczącej przemocy wobec najmłodszych: Bicie uczy, ale tylko złych rzeczy

Bohaterką spotu w ramach obecnej kampanii jest starsza kobieta, która z perspektywy lat żałuje, że zdarzyło jej się podnieść rękę na dzieci. – Kiedyś to się dzieci biło, ale to był błąd. Strach to nie jest sposób na wychowanie – mówi. Jest on emitowany w stacjach telewizyjnych i radiowych, a także przed seansami kinowymi. W kilku miastach zaplanowano także kampanię outdoor (reklama eksponowaną na zewnątrz – prezentowaną na specjalnie do tego przeznaczonych nośnikach reklamy: tablicach reklamowych, billboardach, citylightach (niewielkich rozmiarów, zazwyczaj podświetlana tablica ogłoszeniowa, umieszczana w najbardziej uczęszczanych miejscach miast takich jak pasaże handlowe, deptaki, dworce kolejowe, przystanki komunikacji publicznej), słupach ogłoszeniowych, nośnikach zamocowanych na wiatach przystankowych czy kioskach, tablicach elektronicznych, telebimach itp.).

Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>