Szanowni Państwo, kontynuując współpracę w ramach Koalicji na rzecz Wymiaru Sprawiedliwości Przyjaznego Dziecku, zwracam się w imieniu Fundacji Dzieci Niczyje z prośbą o konsultację poniższych standardów wysłuchania dziecka w procesie cywilnym. Standardy opracowane zostały przez Fundację Dzieci Niczyje i mają na celu poprawę sytuacji dzieci uczestniczących w czynności wysłuchania.
Pozdrawiam serdecznie przewodnicząca TKOPD w Jeleniej Górze – Krystyna Demkowicz
Standardy wysłuchania dziecka w postępowaniu cywilnym
W dążeniu do realizacji prawa dziecka do bycia wysłuchanym w sprawach jego dotyczących, z poszanowaniem jego stanu rozwoju, poglądów i potrzeb, jednocześnie chroniąc dobro dziecka, rekomendujemy poniższe standardy wysłuchania małoletniego w postępowaniu cywilnym:
Art. 1.
Zasady ogólne
- Wysłuchanie jest czynnością zmierzającą do ustalenia zdania dziecka w sprawie, która go dotyczy. Wysłuchanie nie zmierza do uzyskania materiału dowodowego w sprawie dotyczącej dziecka.
- Zaleca się przeprowadzenie wysłuchania, o ile okoliczności wskazane w art. 2 na to pozwalają, w szczególności w sprawach o:
- władzę rodzicielską,
- kontakty z dzieckiem,
- rozwód/separację,
- orzeczenie i rozwiązanie przysposobienia,
- przeniesienie w ramach wszystkich form pieczy zastępczej.
Art. 2.
Czynności poprzedzające wysłuchanie
- Decyzję o przeprowadzeniu wysłuchania dziecka skład orzekający powinien podjąć przy uwzględnieniu całokształtu okoliczności dotyczących dziecka.
- Przed podjęciem decyzji o wysłuchaniu dziecka i towarzyszących mu warunkach należy ocenić w szczególności:
- stopień rozwoju umysłowego dziecka, społecznego oraz emocjonalnego;
- stan zdrowia dziecka, czyli występowanie niepełnosprawności ruchowej, występowanie chorób somatycznych, objawów psychosomatycznych oraz specyficznych dolegliwości u dziecka;
- stopień dojrzałości, czyli świadomość własnych potrzeb, preferencji, zrozumienie swojej roli w postępowaniu oraz konsekwencji swoich wypowiedzi.
- Przy dokonywaniu powyższych ustaleń skład orzekający może skorzystać z opinii biegłego psychologa posiadającego doświadczenie pracy z dzieckiem, a także wiedzę o zasadach wysłuchania.
3. Przed podjęciem decyzji o wysłuchaniu zaleca się także uwzględnienie następujących okoliczności:
- sytuacji opiekuńczo-wychowawczej dziecka
- charakteru, głębokości i etapu konfliktu w rodzinie
- postaw stron/uczestników postępowania.
4. Wysłuchanie nie powinno być zastępowane innymi czynnościami procesowymi, takimi jak wywiad kuratora, badanie w opiniodawczym zespole sądowych specjalistów, badanie psychologiczne czy przesłuchanie.
5. Wysłuchanie powinno być przeprowadzone, w miarę możliwości, tylko raz. W wypadku konieczności przeprowadzenia kolejnego wysłuchania dziecka, jeżeli nie ma szczególnych okoliczności uzasadniających zmianę, powinno być ono prowadzone przez tę samą osobę.
Art. 3.
Przygotowanie wysłuchania
- Czynność wysłuchania dziecka nie powinna być realizowana jako czynność pierwsza, ani ostatnia w toku postępowania. Wysłuchanie powinno być przeprowadzone na takim etapie postępowania, w którym materiał dowodowy zgromadzony w sprawie umożliwia ocenę okoliczności, o których mowa w art. 2 oraz określenie zakresu rozmowy.
- Przed wysłuchaniem konieczne jest przygotowanie zagadnień, wymagających wyjaśnienia (z uwzględnieniem stanowiska stron/uczestników postępowania), a także przygotowanie miejsca wysłuchania i odpowiednie zaplanowanie czynności.
- Termin wysłuchania powinien być ustalony poza terminami rozpraw.
- Termin wysłuchania powinien być dostosowany do stanu fizycznego i emocjonalnego dziecka oraz uwzględniać jego możliwości rozwojowe. W przypadku, gdy postępowanie więcej niż jedno dziecko, termin wysłuchania powinien zostać ustalony indywidualnie dla każdego z dzieci.
- Planowana pora i czas wysłuchania powinny być dostosowane do pory optymalnej aktywności dziecka, uwzględniać czas niezbędny do nawiązania kontaktu z nim przed przystąpieniem do czynności oraz uwzględniać konieczność ewentualnych przerw w prowadzonej czynności.
- Przed wysłuchaniem sędzia wyjaśnia przedstawicielowi ustawowemu dziecka i jego pełnomocnikowi zasady obowiązujące podczas wysłuchania, w szczególności należy poinformować o prowadzeniu czynności przez sędziego z ewentualnym udziałem biegłego psychologa oraz o przekazaniu stronom wyniku rozmowy.
Art. 4
Miejsce wysłuchania
- Wysłuchanie powinno odbywać się poza salą posiedzeń sądu.
- Wskazane jest wykorzystanie w tym celu Przyjaznych Pokoi Przesłuchań Dzieci, w szczególności pomieszczeń posiadających certyfikat Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Fundacji Dzieci Niczyje lub KOPD. Prowadzenie czynności w Przyjaznym Pokoju Przesłuchań Dzieci odbywa się bez użycia sprzętu audiowizualnego.
- Przeprowadzenie wysłuchania może być przeprowadzone w innym miejscu, w szczególności znajdującym się na terenie sądu lub w organizacji pozarządowej zajmującej się ochroną praw dzieci. Miejsce to powinno zapewniać dziecku komfort, poczucie bezpieczeństwa, swobodę wypowiedzi oraz sprzyjać jego koncentracji.
- Niezależnie od miejsca prowadzenia wysłuchania, dziecku należy zapewnić odpowiednie warunki przeprowadzania tej czynności, przede wszystkim poprzez wyłączenie telefonów, uniemożliwienie wstępu do pomieszczenia osobom postronnym.
Art. 5.
Osoby uczestniczące w wysłuchaniu
- Wysłuchanie przeprowadza jednoosobowo sąd – sędzia przewodniczący lub sędzia oddelegowany do tej czynności.
- Sędzia prowadzi wysłuchanie w ubraniu cywilnym, bez stroju urzędowego i łańcucha.
- W wysłuchaniu nie biorą udziału strony/uczestnicy postępowania oraz ich pełnomocnicy.
- W przypadku, gdy postępowanie obejmuje więcej niż jedno dziecko, każde dziecko jest wysłuchiwane osobno.
- Dopuszczalny jest udział w czynności biegłego psychologa, w szczególności gdy wysłuchiwane jest dziecko poniżej 10 r. ż., gdy dziecko posiada specyficzne problemy zdrowotne lub rozwojowe, oraz istnieje zagrożenie, że wysłuchanie spowoduje zakłócenia w jego funkcjonowaniu.
Art. 6.
Etapy wysłuchania
- Osoba prowadząca wysłuchanie powinna rozpocząć je od przedstawienia się dziecku, wyjaśnienia mu celu wysłuchania oraz roli dziecka w postępowaniu sądowym.
- Osoba prowadząca czynność pyta dziecko o zgodę na rozmowę. W razie braku zgody powinno się odstąpić od wysłuchania.
- Podczas wysłuchania w pierwszej kolejności powinny zostać poruszone tematy neutralne, nieobciążające dziecka, a następnie kwestie zasadnicze dotyczące sprawy.
- Osoba prowadząca wysłuchanie zapewnia dziecku swobodę wypowiedzi oraz używa języka zrozumiałego dla dziecka.
- W toku rozmowy z dzieckiem należy:
- stosować technikę aktywnego słuchania,
- unikać oceny dziecka i osób mu bliskich.
- Pytania zadawane dziecku powinny mieć charakter otwarty. Stopień trudności pytań należy stopniować (od najłatwiejszego do najtrudniejszego).
- Należy unikać pytań wprost o rozstrzygnięcia w toczącej się sprawie.
- Niedopuszczalne jest przerzucanie odpowiedzialności za rozstrzygnięcia sądu na dziecko.
- Osoba prowadząca wysłuchanie powinna odpowiedzieć na pytania dziecka i, w miarę możliwości, udzielić dziecku informacji o dalszej procedurze.
- Wysłuchanie należy zakończyć krótką rozmową na tematy neutralne, nieobciążające oraz podziękowaniem dziecku za wysiłek.
Art. 7.
Utrwalenie wysłuchania
- Przebieg wysłuchania nie podlega utrwaleniu w protokole oraz za pomocą sprzętu audiowizualnego.
- Z przebiegu przesłuchania w trybie art. 157 § 3 k.p.c. oraz § 154 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 grudnia 2015 r. Regulamin urzędowania sądów powszechnych sporządza się notatkę. Notatka powinna zawierać następujące informacje:
- datę i godzinę przeprowadzenia czynności,
- warunki wysłuchania,
- wnioski z rozmowy, które nie odnoszą się do szczegółów wypowiedzi dziecka, mogących uwikłać je w konflikt stron/uczestników postępowania.
- Po zakończeniu czynności wysłuchania, należy przekazać wnioski z rozmowy stronom/uczestnikom postępowania na posiedzeniu sądu.
Art. 8.
Uwzględnienie zdania i życzeń dziecka
Sąd, oceniając zasadności zdania i życzeń dziecka, bierze pod uwagę jego sytuację opiekuńczo-wychowawczą oraz dobro dziecka, oceniane na podstawie całokształtu materiału dowodowego w sprawie.