Jesteśmy zaniepokojeni sytuacją dzieci w wieku 3 lat w związku z nowelą ustawy o systemie oświaty. – Pytamy czy obowiązek zapewnienia sześciolatkom edukacji przedszkolnej nie spowoduje zmniejszenia liczby miejsc dla trzyletnich dzieci – czy w przedszkolach starczy miejsc dla trzylatków?
Oto weszła w życie nowelizacja ustawy o systemie oświaty, która wprowadza obowiązek szkolny od 7. roku życia oraz obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci w wieku 6 lat. W miejsce obowiązku przedszkolnego dla pięciolatków wprowadzono prawo dzieci pięcioletnich do wychowania przedszkolnego. Utrzymane zostaje też prawo do wychowania przedszkolnego dla dzieci czteroletnich.
A prawo do wychowania przedszkolnego oznacza, że samorząd musi je zapewnić dziecku, jeśli o to wystąpią rodzice. W ustawie pozostawiony został zapis, zgodnie z którym dzieci trzyletnie prawo do wychowania przedszkolnego otrzymają od 1 września 2017 r.A my jesteśmy zaniepokojeni sytuacją dzieci w wieku 3 lat, które będą ubiegać się o miejsce w przedszkolu w trakcie tegorocznego postępowania rekrutacyjnego. Mamy wiele pytań: – Czy zmiany te nie spowodują negatywnych konsekwencji w zakresie zapewnienia najmłodszym dostępu do edukacji przedszkolnej, czy obowiązek zapewnienia sześciolatkom edukacji przedszkolnej nie spowoduje zmniejszenia miejsc dla trzylatków w przedszkolach, czy skutkiem zmian nie będzie pogłębienie nierówności w dostępie do edukacji przedszkolnej dzieci najmłodszych?
Sytuacja ta niepokoi też Rzecznik Praw Dziecka (RPD). W skierowanym liście do szefowej resortu edukacji podkreśla, że wiek przedszkolny jest szczególnie ważnym okresem w rozwoju dziecka i powinien być nieodłącznie związany z edukacją przedszkolną, jako czynnikiem harmonijnego rozwoju dziecka, w obszarze fizycznym, poznawczym, społecznym i emocjonalnym. – Edukacja przedszkolna powinna być zatem rozumiana i traktowana – również w polityce oświatowej państwa i samorządu terytorialnego – jako prawo przysługujące każdemu dziecku – pisze rzecznik.
Przy okazji przypominamy, że znowelizowane w 2009 r. przepisy ustawy o systemie oświaty przełożyły się na wzrost wskaźnika upowszechnienia wychowania przedszkolnego w kolejnych latach szkolnych. Z danych pochodzących z Systemu Informacji Oświatowej wynika, że w roku szkolnym 2011/2012 ok. 61% dzieci w wieku 3 i 4 lata było objętych edukacją przedszkolną, natomiast w roku szkolnym 2014/2015 – ok. 71,5%. Nadal jednak niezadowalający jest dostęp dzieci trzyletnich do przedszkola oraz fakt występowania dysproporcji w zależności od miejsca zamieszkania. Z danych za rok szkolny 2014/2015 wynika, że w mieście ok. 75,4% trzylatków było objętych edukacją przedszkolną, a na wsi tylko 48%.
MEN winno więc dokonać analizę tego problemu oraz poinformować o działaniach resortu edukacji w tym zakresie. Prosi też o to RPD, więc resort ma obowiązek udzielenie odpowiedzi na piśmie i to w terminie 30 dni.
Sprawę będziemy śledzić, a odpowiedź szefowej MEN omówimy na naszej stronie.