W poprzednim wpisie przedstawiając nasze stanowisko, stwierdziliśmy, że… to są nasze przemyślenia wynikające wyłącznie z listu zatroskanego o swoje dziecko – ucznia, rodzica. Teraz spotkamy się z dyrektorką szkoły i jej pedagogami, by bardziej obiektywnie spojrzeć na całość sprawy.
Spotkaliśmy się 07.10.2016 r., a po nim otrzymaliśmy… krótki opis sytuacji ucznia (…) oraz opis działań na rzecz bezpieczeństwa w naszej Szkole. Prezentujemy ją w całości, ukrywając jedynie danie ucznia i samej szkoły, bowiem nie one są w tej sprawie zasadnicze.
W ubiegłym roku szkolnym zgłosili się do dyrektora rodzice (…) z prośbą o podjęcie działań w związku z dokuczaniem mu przez kolegów z klasy. Chłopcy, którzy dokuczali (…) to uczniowie pochodzący z rodzin niewydolnych wychowawczo i już wcześniej zostali objęci pomocą w postaci udziału w zajęciach treningu umiejętności społecznych. Zajęcia te przydzielono uczniom na wniosek pedagoga szkolnego i wychowawcy klasy. Każdorazowo sytuacje konfliktowe między uczniami (…) były rozwiązywane na bieżąco przez wychowawcę i pedagoga. Wychowawca prowadził rozmowy z chłopcami i ich rodzicami, kierował również na rozmowy z pedagogiem. Ustalono, że (…) w każdy piątek będzie zgłaszać wychowawcy wszelkiego rodzaju zaczepki ze strony kolegów, również rodzice (…) mieli nauczycielkę informować, gdyby doszło do „szykanowania” syna. Po rozmowie z rodzicami zwołane zostało zebranie, na którym były panie pedagog, wicedyrektor szkoły, wychowawca klasy oraz tato (…). Na zebraniu podjęliśmy decyzję, że (…) też będzie uczestniczył w zajęciach treningu umiejętności społecznych, ponieważ jak twierdził tato syn ma problemy z odnalezieniem się w otoczeniu, również z tego powodu, że ze względu na miejsce zamieszkania nie ma zwyczajnych, codziennych kontaktów rówieśniczych poza szkołą. Rodzicom także zaproponowano, aby wzięli udział w zajęciach dla rodziców organizowanych przez Publiczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Jeleniej Górze. Niestety rodzice nie wzięli w niej udziału, nie podjęli się również przeprowadzenia badań psychologicznych w poradni. Na koniec roku tato zapytany przez dyrektora czy wszystko jest w porządku w relacjach rówieśniczych w klasie nie zgłosił problemów. Natomiast w piątek 30.09.2016 r. oboje rodzice bardzo przejęci zgłosili dyrektorowi, że nowy uczeń w klasie kopnął (…). O sytuacji powiadomił rodziców pedagog. Całe zajście było spowodowane sprzeczką między chłopcami w związku z rywalizacją podczas gry w piłkę. (…) zaczepiony przez jednego chłopca uderzył tamtego w brzuch, a inny kopnął (…). Sytuacja została zgłoszona do wychowawcy i pedagoga. (…) został na wniosek pedagoga obejrzany przez pielęgniarkę szkolną, która nie stwierdziła obrażeń u chłopca. Pedagog również powiadomiła ojca(…) o zdarzeniu. Dzwoniła również w tej sprawie na Policję, która odmówiła przyjęcia zgłoszenia o zdarzeniu ze względu na młody wiek chłopców (poniżej 13 roku życia).
Z obserwacji pedagoga szkolnego, wychowawcy klasy oraz dyrektora Szkoły wynika, że sytuacja chłopca w klasie nie jest tak dramatyczna jak przedstawiają to rodzice. W klasie, tak jak we wszystkich klasach Szkoły są dzieci pochodzące z rodzin niewydolnych wychowawczo, objęte, często na wniosek Szkoły, opieką kuratorów sądowych. Dzieci te sprawiają kłopoty wychowawcze. Nie są to jednak wybryki chuligańskie. Również wiek rozwojowy chłopców (okres początków dojrzewania) sprzyja sytuacjom konfliktowym miedzy nimi. Problem tkwi w problemach adaptacyjnych samego (…). Również rodzice jawią się nam, jako rodzice nadwrażliwi, nieumiejący spojrzeć obiektywnie na sytuację chłopca w klasie. Z tego względu namawialiśmy ich do wzięcia udziału w zajęciach właśnie dla rodziców, prowadzonych przez poradnię. Nadal stoimy na stanowisku, że w takich zajęciach powinni wziąć udział.
W Szkole istnieje wiele programów i działań na rzecz bezpieczeństwa. Przedstawiam niektóre z nich:
W Szkole funkcjonuje Szkolny System Oddziaływań Wychowawczych.
- Realizowany jest Programu Przeciwdziałania Agresji i Przemocy W ramach realizacji programu przeciwdziałania agresji i przemocy:
przeprowadzono szkolenie dla nauczycieli w ramach Jeleniogórskiego Systemu Wsparcia Placówek Oświatowych – „Motywowanie uczniów do nauki i zmian w zachowaniu. Jak pomóc dziecku właściwie interpretować sukcesy i porażki?”;
- wychowawcy kontynuowali realizację treści związaną z przeciwdziałaniem agresji i przemocy;
- uczniowie stwarzający problemy wychowawcze zostali włączenie do grup socjoterapeutycznych;
- przeprowadzono warsztaty dla uczniów związane z tematem agresji w tym cyberprzemocy;
- na bieżąco kontaktowano się z rodzicami uczniów stwarzających trudności wychowawcze;
- wybrani rodzice wzięli udział w cyklu spotkań Szkoły dla Rodziców prowadzonej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną;
- wybrani rodzice rozpoczęli terapię rodzinną albo indywidualną z dzieckiem w Ośrodku Interwencji Kryzysowej;
- włączano rodziców w organizację działań podejmowanych na terenie szkoły: Konferencja Integracyjna, Festyn rodzinny itp.;
- organizowano pomoc dla uczniów zagrożonych niepromowaniem do klasy programowo wyższej;
- nauczyciele na bieżąco reagowali na przejawy agresji wśród uczniów;
- zorganizowano wiele wyjść klasowych, podczas których kształtowano kulturalne zachowanie w miejscach publicznych;
- prowadzono zajęć pozalekcyjnych umożliwiające uczniów odreagowanie napięć, dowartościowanie się, rozwijanie zainteresowań oraz spędzanie wolnego czasu w sposób aktywny i kulturalny;
- w lutym zorganizowano prelekcję dla rodziców na temat profilaktyki agresji i przemocy;
- zamieszczono informacje na stronie internetowej szkoły dotyczące realizowanego w szkole programów profilaktyki agresji i przemocy.
- Przeprowadzono ankietę dotycząca cyberprzemocy.
- Pedagodzy szkolni przeprowadzili ankietę dotyczącą zachowań agresywnych. Grupa przebadanych to 49 uczniów klas VI.
- Zamykane są drzwi wejściowe w czasie zajęć.
- Istnieje monitoring szkolny.
- Organizowane są dyżury nauczycielskie podczas przerw.
Ponadto w klasie (…) zaplanowano spotkanie z przedstawicielem ds. Nieletnich i Patologii Policji oraz spotkanie z pracownikiem Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej na temat asertywności i radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, w celu zwiększenia poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole. Do sądu trafił już wcześniej wniosek o wgląd w sytuację wychowawczą ucznia, który kopnął (…).
Szkoła przesyłając nam powyższą notatkę, wskazała, że jest otwarci na współpracę Komitetem w zakresie wspólnych działań informacyjnych o przestrzeganiu praw dziecka; że posiada szereg dokumentów – notatek z działań związanych z sytuacją chłopca – niestety ze względu na ochronę danych osobowych nie możemy ich nam przekazać w całości, ale gdyby była taka potrzeba może przedstawić stosowne wyciągi z nich.
Rozmowa, jaką przeprowadziliśmy z dyrektorką szkoły i jej pedagogami oraz powyższa notatka, także nasze kontakty z rodzicem chłopca, wskazują na właściwą reakcję Komitetu na skargę rodziców o przemocy rówieśniczej występującej na terenie szkół – właściwego schematu reagowania. A w tym konkretnym wypadku, też na konieczność wspierania szkoły w jej wychowawczych działaniach oraz wpływania na nadopiekuńczych rodziców by i oni korzystali z propozycji poradni psychologiczno-pedagogicznej.